SELAMAT DATANG

Selasa, 8 September 2015
NOTA - GANGGUAN EMOSI KANAK-KANAK
GANGGUAN EMOSI KANAK-KANAK
Pengenalan
Emosi
merupakan salah satu unsur yang memainkan peranan penting di dalam kehidupan
manusia sejagat. Emosi juga merupakan salah satu tunjang yang penting dalam
perjalanan setiap insan di muka bumi ini. Jika emosi diganggu,akan timbul
beberapa masalah yang mampu memberikan
kesan-kesan yang negatif kepada diri sendiri seperti tidak bersemangat dalam
melakukan sesuatu perkara dan sering kelihatan gelisah bagi melaksanakan
sesuatu tugasan. Jika berlarutan, gangguan emosi akan menjadi penyakit yang
lebih serius dan boleh menyebabkan gangguan mental.
Perkataan emosi sebenarnya berasal
daripada bahasa Perancis, “emotion” yang bermaksud “kegembiraan”. Menurut Kamus
Dewan Edisi Keempat, emosi bermaksud perasaan jiwa yang kuat, seperti sedih,
gembira, takut dak lain-lain. Bruno (1984) mendefinisikan emosi sebagai suatu
keadaan yang mempu menganggu kitaran bendalir di dalam badan. Oleh itu beliau
melihat emosi daripada pespektif ini kerana apabila seseorang itu mengalami
emosi, hampir keseluruhan keadaan homeostasisnya terganggu dengan pelbagai
perubahan fisiologi yang berlaku dalam tubuhnya.
Gangguan emosi merupakan satu
situasi yang menunjukkan seseorang individu mengalami konflik dalaman yang
sukar untuk diatasi olehnya. Kamus Dewan telah memberi maksud gangguan emosi
adalah akibat konflik yang tidak dapat diselesaikan dan dicirikan dengan
keresahan sama ada melalui pertuturan atau perlakuan tertentu. Konflik atau
gangguan dalaman akan memberi kesan ke atas tingkah laku seseorang. Gangguan
emosi berlaku apabila situasi atau masalah yang dihadapi melebihi kebolehan
seseorang untuk mengatasinya. Gangguan emosi boleh dialami oleh sesiapa sahaja
termasuk kanak-kanak terutama murid-murid sekolah.
Tanda-tanda
gangguan emosi
Gangguan
emosi yang tidak dapat diatasi akan membawa kepada gangguan pemikiran, pebagai
perubahan tingkah laku seperti ketakutan, kebimbangan dan kemurungan. Murid
yang menghadapi gangguan emosi dapat dikenal pasti melalui beberapa tanda.
Tanda-tandanya adalah seperti di bawah.
a) Kurang
selera makan
b) Loya
tekak dan sering muntah
c) Suka
menyendiri
d) Sering
sakit perut atau sakit kepala
e) Kelihatan
sedih atau kecewa
f) Cepat
marah
g) Suka
menggigit kuku
h) Kencing
malam
i) Kurang
keyakinan diri
j) Kerap
menangis tanpa sebab
k) Kerap
diserang penyakit
l) Bertindak
agresif atau impulsif
Jenis-jenis
gangguan emosi
Gangguan
emosi ini dapat dikategorikan dalam tiga jenis iaitu gangguan emosi ringan,
gangguan emosi sederhana dan gangguan emosi berat. Gangguan ini berlaku sama
ada secara ringan di mana gangguan tersebut boleh ditangani atau gangguan yang
terlalu kuat misalnya terlalu sedih sehingga mencederakan diri sendiri. Murid
yang mengalami gangguan emosi, mampu menjejaskan hubungan murid dengan orang
lain dan keupayaannya belajar.
Punca
gangguan emosi
Terdapat
banyak punca yang menyebabkan gangguan emosi dalam kalangan murid di sekolah.
Punca-punca gangguan emosi murid boleh dikategorikan kepada bebeapa faktor
iaitu faktor keluarga, faktor rakan sebaya, faktor guru, faktor sekolah dan
faktor persekitaran masyarakat.
a) Faktor Keluarga
- Keadaan
keluarga yang kucar-kacir, pertengkaran dan perceraian kedua ibu bapa.
- Status
ekonomi keluarga yang tidak stabil serta masalah kewangan.
- Hubungan
ahli keluarga tidak rapat, sering berlaku pergaduhan antara adik- beradik
- Kurang
perhatian, penghargaan dan kasih saying daripada ibu bapa
- Penderaan
oleh ibu bapa atau penjaga
- Sikap
ibu bapa yang pilih kasih
b) Faktor Rakan Sebaya
- Rakan
sebaya yang agresif dan sering bergaduh
- Ejekan
dan penghinaan daripada rakan sebaya
- Ugutan
dan buli rakan sebaya
- Rakan
sebaya yang suka menunjuk
- Disingkir
dan tidak diterima oleh rakan sebaya
c) Faktor Guru
- Guru
yang mengamalkan pilih kasih/diskriminasi
- Gaya
dan kaedah pengajaran yang kurang sesuai
- Kemahiran
komunikasi guru
- Guru
yang kasar dan agresif
- Hubungan
guru, murid yang kurang mesra
- Kepimpinan
guru yang autokratik
d) Faktor Sekolah
- Suasana
dan persekitaran sekolah yang tidak kondusif
- Kurang
kemudahan infrustruktur sekolah
- Sikap
pentadbir sekolah
- Budaya
sekolah yang hanya mementingkan kecemerlangan akademik
- Peraturan
dan disiplin sekolah yang terlalu ketat
e) Faktor Persekitaran Masyarakat
- Ahli
masyarakat yang materialistik
- Hasad
dengki dan prasangka ahli masyarakat
- Kurang
persefahaman dalam kalangan ahli masyarakat
- Diskriminasi
dalam masyarakat.
Langkah-langkah
Mengatasi Masalah Gangguan Emosi
Gangguan
emosi dalam kalangan murid tidak seharusnya dipandang ringan oleh guru dan ibu
bapa. Guru yang profesional dan bertanggungjawab seharusnya prihatin dan
sensitif dengan perubahan diri murid yang mengalami gangguan emosi. Seterusnya
guru perlu mengambil tindakan yang sewajarnya untuk membantu murid bagi
mengatasi gangguan emosi tersebut.
Di
antara langkah-langkah yang boleh dilaksanakan adalah:
• Berbincang secara peribadi dengan
murid tersebut untuk mengenal pasti punca
gangguan emosi.
• Memberi perhatian dan penghargaan
yang sesuai kepadanya
• Memberi motivasi, dorongan dan
sokongan yang positif untuk meningkatkan keyakinan
diri dan konsep kendiri.
• Merujuk murid tersebut kepada
kaunselor sekolah.
• berbincang dengan ibu bapa atau
penjaga.
• Kepimpinan guru dan pentadbir yang
demokratik
• strategi dan kaedah pengajaran guru
yang pelbagai dapat memenuhi kehendak dan
keperluan murid.
• Mewujudkan persekitaran pembelajaran
yang kondusif.
Gangguan
emosi adalah satu situasi yang menunjukkan satu atau lebih karasteristik yang
dialami oleh murid-murid. Emosi murid perlu dikekal atau dipertingkatka dengan
pengajaran guru agar lebih bersifat pembimbing di sisi. Guru juga perlu
memahami emosi murid kerana perbezaan tingkah laku, sosial dan rohani dalam
kalangan murid sememangnya berbeza antara satu sama lain.
Hak Asasi Kanak-kanak
Kanak-kanak
merupakan modal insan yang penting kepada sesebuah negara. Modal insan ini
dapat dibangunkan kepada tahap optimum melalui penyediaan persekitaran yang selamt
dan kondusif. Kewujudan undang-undang
yang memperuntukkan perlindungan terhadap kanak-kanak bukanlah satu perkara
yang baharu. Sejarah menunjukkan bahawa beberapa negara seperti Amerika
Syarikat dan England telah mempunyai undang-undang dan perkhidmatan kebajikan
kanak-kanak bagi menlindungi kanak-kanak yang didera atau diabaikan seawal abad
ke-17 dan 18.
Sehubungan itu, perlindungan
terhadap kanak-kanak daripada pengabaian, penderaan, keganasan dan eksploitasi
adalah satu aspek penting dan hendaklah diberi keutamaan. Perhimpunan
Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) pada 20 November 1989 telah menerima
pakai Konvensyen Hak kanak-kanak untuk memberi perlindungan kepada kanak-kanak
di dunia. Malaysia telah menerima pakai konvensyen tersebut. Berdasarkan
konvensyen ini, semua kanak-kanak tanpa mengira jantina, latar belakang, status
sosio-ekonomi, kepercayaan agama dan kebolehan diiktiraf sebagai individu yang
mempunyai hak-hak asasi untuk membesar dan mendapat perlindungan dalam
kehidupan mereka.
Sektor pendidikan mesti menunjukkan
kepimpinan dan keberanian dalam mempertahankan hak semua kanak-kanak untuk
pendidikan, penjagaan, dan perlindungan. Sekolah-sekolah dan pihak berkuasa
pendidikan mesti membenarkan kanak-kanak dan remaja untuk memberikan respon
yang efektif terhadap pelbagai cabaran yang mereka hadapi di dunia pada hari
ini. Pendidikan menyeluruh adalah satu
hak asasi manusia. Oleh itu, adalah menjadi tanggungjawab pemerintah untuk
menyediakan pendidikan yang baik dan ia akan menghasilkan pertimbangan sosial
yang baik kepada semua lapisan masyarakat, termasuk kanak-kanak.
Menurut Hak Asasi Manusia, setiap
warganegara layak mendapat peluang pendidikan di mana semua kanak-kanak berhak
untuk belajar bersama-sama. Kanak-kanak juga tidak seharusnya diperkecil atau
didiskriminasi. Selain itu, tiada sebab-sabab perundangan untuk memisahkan
kanak-kanak daripada pendidikan mereka. Di samping itu, menurut Akta
Kanak-kanak 2001, kanak-kanak didefinisikan sebagai individu yang berumur di
bawah 18. Hak kanak-kanak pula adalah hak-hak yang telah disenaraikan di dalam
Konvensyen mengenai Hak Kanak-kanak. Semua kanak-kanak tanpa mengira keupayaan
dan ketidakupayaan, jantina, sosial, ekonomi, kebudayaan, latar belakang etnik,
dan agaman serta taraf kesihatan mereka mempunyai hak yang sama rata untuk
kualiti pendidikan, penjagaan, dan perlindungan.
Hak kanak-kanak Malaysia sentiasa
diberi perhatian oleh pihak kerajaan. Hak kanak-kanak Malaysia merangkumi hak
yang termaktub dalam konvensyen Hak Kanak-kanak, 1989 iaitu Hak Kehidupan, Hak
Perlindungan, Hak Perkembangan dan Hak Penyertaan.
a) Hak Kehidupan
Ibu bapa atau penjaga kanak-kanak di
Malaysia mesti menyediakan keperluan asas untuk kanak-kanak mengikut kemampuan
mereka. Kanak-kanak memerlukan tempat tinggal yang baik dan kondusif, makanan
yang seimbang dan air yang bersih. Ini dapat menjamin kelangsungan hidup yang
positif dan ceria. Makanan yang seimbang dan air yang bersih diperlukan untuk
kesihatan kanak-kanak untuk hidup yang positif dan aktif.
b) Hak Perlindungan
Kanak-kanak di Malaysia merupakan
aset yang sangat berharga untuk masa depan negara. Oleh yang demikian,
kanak-kanak di Malaysia sangat dilindungi dari sebarang unsur-unsur negatif
seperti penderaan, pengabaian, eksploitasi dan penghambaan. Perlindungan akan
diberikan kepada kanak-kanak yang didera sama ada fizikal, emosi atau seksual.
Isu-isu penderaan, pencabulan, pengabaian oleh penjaga dan eksploitasi
merupakan fenomena yang berlanjutan dan perlu dibanteras. Kerajaan Malaysia memandang
isu-isu ini sebagai suatu bencana dan ancaman kepada pembangunan negara. Pihak
yang melakukan penderaan, pengabaian dan eksploitasi ke atas kanak-kanak akan
dikenakan hukuman yang berat.
c) Hak Perkembangan
Selaras dengan aspirasi Konvensyen
Hak Kanak-kanak, Malaysia memberi perhatian yang serius dalam perkembangan
holistik kanak-kanak yang melibatkan jasmani, emosi, rohani, intelek dan
sosial. Ibu bapa mesti menyediakan pendidikan formal kepada kanak-kanak dengan
menghantar mereka ke sekolah dan pendidikan tidak formal seperti ilmu agama dan
niali moral. Minat membaca dan kecintaan kanak-kanak terhadap ilmu pengetahuan
perlu dipupuk sejak dari kecil demi memastikan kanak-kanak berkembang secara
menyeluruh dan seimbang dari pelbagai aspek.
d) Hak Penyertaan
Kanak-kanak
di Malaysia diberi hak untuk bergaul dan bermain dengan rakan sebaya dengan
bebas tanpa sekatan. Melalui bermain mereka dapat berinteraksi dengan rakan
sebaya seterusnya dapat meningkatkan kemahiran sosial mereka. Mereka boleh
bergaul bebas tanpa mengira bangsa, keturunan, warna kulit, agama dan
sebagainya. Kanak-kanak di Malaysia tidak dihalang untuk menyertai danmenjadi
ahli persatuan dan kelab.
Konvensyen mengenai Hak Kanak-kanak
juga telah menggariskan beberapa penduan yang harus dipatuhi oleh negara-negara
di seluruh dunia. Antara hak kanak-kanak yang perlu diberikan perhatian yang
sewajarnya adalah seperti berikut:
a) Perkara 2
Negara-negara
hendaklah menghormati dan memastikan bahawa hak-hak yang dinyatakan dalam
konvensyen ini diberikan kepada setiap kanak-kanak dalam bidang kuasa mereka
tanpa apa jenis diskriminasi, tanpa mengira bangsa, warna, jantina, bahasa,
agama, pandangan politik atau pandangan lain, warganegara, asal-usul etnik atau
sosial, harta, hilang upaya status kelahiran atau status lain kanak-kanak itu
ibu bapanya atau penjaganya yang sah.
b) Perkara
3
Dalam
segala tindakan berkenaan dengan kanak-kanak sama ada yang diaku janji oleh
institusi kebajikan masyarakat awam atau swasta, mahkamah, pihak berkuasa
pentadbiran atau badan perundangan, kepentingan terbaik kanak-kanak itu
hendaklah menjadi pertimbangan utama. Negara-negara pihak mengaku janji untuk
memastikan kanak-kanak itu diberi perlindungan dan jagaan yang diperlukan bagi
kesejahteraannya.
c) Perkara
6
Negara-negara
mengiktirafkan bahawa tiap-tiap kanak-kanak mempunyai hak sedia ada untuk
hidup.
d) Perkara
13
Negara-negara
hendaklah memastikan kanak-kanak setakat
yang sebanyak mungkin boleh kewujudan dan perkembangan kanak-kanak. Kanak-kanak
berhak kepada kebebasan bersuara, termasuk kebebasan untuk mencari, menerima
dan menyampaikan semua jenis maklumat dan idea, tanpa mengira sempadan, sama
ada secara lisan, bertulis atau cetakan dalam bentuk lukisan atau melalui
apa-apa media lain yang dipilih oleh kanak-kanak.
e) Perkara
19
Negara-negara
hendaklah mengambil segala langkah perundangan, pentadbiran, sosial dan
pendidikan yang sewajarnya untuk melindungi kanak-kanak daripada semua bentuk
keganasan fizikal atau mental, kecederaan atau penderaan, pengabaian atau
pelakuan cuai, penganiayaan atau eksploitasi termasuk penderaan seksual, semasa
dalam jagaan ibu bapa, penjaga di sisi undang-undang.
f) Perkara
23
Negara-negara
mengiktiraf bahawa seseorang kanak-kanak kurang upaya secara mental atau
fizikal patut menikmati kehidupan yang sepenuhnya dan dihormati dalam keadaan
yang memastikan kemuliaan, menggalakkan sikap tidak bergantung, dan memudahkan
penglibatan aktif kanak-kanak itu dalam komuniti.
g) Perkara
28
Negara-negara
mengiktirah hak kanak-kanak kepada pendidikan dengan tujuan untuk mencapai hak
ini secara berperingkat-peringkat dan atas dasar peluang yang sama, mereka
hendaklah menjadikan pendidikan rendah diwajibkan dan diadakan secara percuma
kepada semua. Selain itu, menggalakkan perkembangan pendidikan menengah dalam
pelbagai bentuk, termasuk pendidikan umum dan vokasional.
h) Perkara
29
Negara-negara
bersetuju bahawa pendidikan kanak-kanak hendaklah dihalatujukan kepada
perkembangan personaliti, bakat dan kebolehan mental dan fizikal kanak-kanak
pada tahap potensi yang paling tinggi.
Perkembangan rasa hormat bagi ibu bapa kanak-kanak, identiti kebudayaan,
bahasa dan nilainya sendiri bagi nilai kebangsaan. Perkembangan rasa hormat
bagi ibu bapa kanak-kanak, identiti kebudayaan, bahasa dan nilainya sendiri.
Perkembangan rasa hormat bagi ibu bapa kanak-kanak, identiti kebudayaan, bahasa
dan nilainya sendiri bagi nilai kebangsaan negara yang diduduki oleh
kanak-kanak itu.
Pada peringkat kebangsaan, Malaysia
menyatukan tiga undang-undang perlindungan kanak-kanak dan mahkamah juvenil
yang terdahulu untuk membentuk Akta Kanak-kanak 2001 yang menjadikan laporan
penganiayaan kanak-kanak mandatori. Kanak-kanak mudah dipengaruhi, memerlukan
jagaan dan perlindungan khas. Kanak-kanak merupakan aset negara yang sangta
penting kerana kepada merekalah segala harapan dan cita-cita negara disandarkan
selaku bakal pemimpin pada masa hadapan.
Kanak-kanak juga adalah golongan
yang perlu diberi perlindungan kerana di dalam keadaaan-keadaan tertentu,
mereka mungkin terdedah kepada pelbagai bahaya sama ada menjadi mangsa atau
terlibat dengan perlakuan jenayah. Menyedari hakikat ini, maka pertimbangan
utama di dalam segala tindakan, baik dari segi emosi dan peruntukan
undang-undang yang menyentuh hal ehwal kanak-kanak, maka adalah tanggungjawab
semua pihak untuk memelihara kebajikan dan kesejahteraan kanak-kanak.
Sebagaimana yang diketahui umum,
pihak yang terlibat secara langsung dengan pembesaran dan pembangunan diri
kanak-kanak adalah ibu bapa atau penjaga serta guru di sekolah. Ibu bapa atau
penjaga dan guru telah diberi tugas serta tanggungjawab utama untuk membentuk
keperibadian kanak-kanak keran mereka mempunyai impak yang besar terhadap
perkembangan anak-anak di dalam jagaan mereka. Ibu bapa atau penjaga dan guru
adalah mereka yang saban hari bercampur gaul dan sentiasa berada di sisi
anak-anak. Oleh itu, pasti banyak perkara yang dipelajari oleh kanak-kanak
daripada orang yang menjaganya. Oleh yang demikian, sebagai guru di sekolah,
mereka sepatutnya berupaya memainkan peranan yang sewajarnya bagi membantu
perkembangan emosi kanak-kanak dan memberikan perlindungan sepenuhnya kepada
mereka mengiktu peruntukan undang-undang yang ada.
Langgan:
Catatan (Atom)